måndag 5 mars 2012

HSP - var femte person är högkänslig

Har nyligen stött på begreppet HSP, Highly Sensitive Person vilket kan översättas med högkänslig personlighet.
   Att läsa om HSP var som att öppna en manual om mig själv, äntligen förstår jag varför jag alltid känt mig annorlunda och lite konstig. HSP är ett personlighetsdrag som innebär att man är extra känslig för sin omgivning och ungefär tjugo procent av befolkningen lär ha den typen av personlighet. Ofta ser man det hos konstnärligt begåvade och väldigt intelligenta personer.
   Som med det mesta här i livet har detta flera sidor, grovt indelat en positiv och en negativ. Den negativa sidan av myntet är att man inte tål yttre stimulans lika bra eller lika länge som mera "robusta" personer, det kan vara folksamlingar eller starka ljud t ex. Som högkänslig har man inte samma filter som andra har, allt går in mycket djupare. För att kunna sortera och smälta alla intryck har man därför större behov av att dra sig tillbaka och vara ensam emellanåt. Den positiva sidan av detta mynt är att många högkänsliga även har större utbyte av konst, musik, film, vacker natur etc och många är väldigt kreativa och konstnärligt begåvade. Ofta är det HSP-personer som har de bästa idéerna, snabbast läser av trender och tendenser. Typiskt nog gör vår känslighet samtidigt att vi har svårare att nå ut i samhället, att "marknadsföra" sig och sina idéer kräver ju ett visst mått av utåtriktad handling vilket kräver mer planering och förberedelse hos en högkänslig person.

Högkänsliga personer har även stark intuition och kan snabbt läsa av känslostämningar hos andra eller stämningen när man kommer in i ett rum.
   För mig var det en aha-upplevelse när jag började upptäcka att många känslor jag trodde var mina egna, egentligen kom från personer i min omgivning. Jag kan också känna av om någon har ont någonstans i kroppen, ibland t om innan jag träffar personen ifråga. Jag har upplevt att jag fått ont i en viss kroppsdel innan exempelvis ett möte med människor jag inte känner så väl, exempelvis benet, och under mötet har jag fått reda på att personen jag sitter bredvid just har gjort en benoperation.
När jag berättade om mina nya upptäckter för en av mina systrar häromdagen så kände hon genast igen sig vilket inte förvånade mig, jag skulle nog påstå att alla mina syskon och även min mamma har samma personlighetsdrag i mer eller mindre utsträckning. Jag tror det finns många därute som precis som vi saknat någon slags bekräftelse på att vi finns, vi är normala och vi är många! Det finns ett par tester man kan göra för att kolla om man är en HSP. Det ena är utformat av danskan Ilse Sand som också har skrivit boken Älska dig själv som nyligen kommit ut på svenska. Har själv inte hunnit läsa den men ska läsa den så snart jag läst ut Elaine Arons bok The highly sensitive person - How to thrive when the world overwhelms you. Elaine Aron är amerikansk psykolog, själv HSP och pionjär inom forskningen på området. 

Länkar:
Artikel om HSP i tidningen Må Bra
Testa om du är HSP- Elaine Arons test på svenska
http://www.hsperson.se/
http://www.sensitiv-hsp.se/
http://hspinformation.wordpress.com/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar